خانه » دستورپخت » خورشت نخود فرنگی و شوید

خورشت نخود فرنگی و شوید

اکثر ما وقتی که تصمیم به پختن یک خورشت می گیریم اولین گزینه هایی که به ذهنمون میرسه خورشت قورمه سبزی و خورشت فسنجان و خورشت قیمه ست؛ اما کمتر کسی به سراغ سایر خورشت ها، مخصوصا خورشت های محلی می ‌ره؛ چون خیلی از افراد تصور می کنند که پختن این غذا ها کار بسیار سختیه و از امتحان کردن آن منصرف میشن.
این خورشت نخود فرنگی و شوید خوشمزه و خوش طعم را تو خونه با روش پخت سنتی و خیلی حرفه ای آماده کنید . این خورشت ساده بخاطر استفاده از نخود فرنگی و شوید خواص زیادی داره.

در ادامه شما را با ویژگی های مصرف این غذا آشنا خواهیم شد :
نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3می‌باشد که همه این ویتامین ها برای سوخت و ساز چربی ضروری هستن. همچنین مصرف شوید تازه، برای تنگی‌نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی  مفید است .
بنابراین حضور خورشت نخود فرنگی و شوید در برنامه غذایی هفتگی شما هم از جهت تازگی و خوشمزگی هم از جهت منبع مفید غذایی یک گزینه عالی به حساب میاد. به خصوص اگر از نخود و شوید تازه یا منجمد به روش IQF استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه این خورشت سنتی اصفهانی :

۱ عدد پیاز بزرگ

۶۰۰ گرم کوشت ترجیحا ماهیچه

۲ دسته پیازچه(۱۰-۱۲ عدد)

۱ بسته شوید نوبرسبز

۱ بسته نخود فرنگی نوبر سبز

پرک لیموترش یا هرچاشنی ترشی که دوست دارین

ادویه: نمک و فلفل و زردچوبه

نکات

خورشت نخود فرنگی و شوید در تركیه و ایران متداوله که در ایران با افزودن زعفران و ادویه خاص اصفهان طعمی با ذائقه ایرانی پیدا می‌كنه.

لعاب این غذا پیازداغ و شوید است. شوید باید خوب ریز شده باشه تا خورش لعاب بندازه.

بهتره از نخود سبز پوست كنده استفاده كنید. نخود فرنگی نوبر سبز پاک شده و شسته شده آماده مصرف است.

اضافه كردن آب قلم به جای آب این خورش را خوشمزه تر میكنه.