خانه » اخبار و رویدادها » درباره مصرف میوه و سبزیجات منجمد بیشتر بدانیم؟

درباره مصرف میوه و سبزیجات منجمد بیشتر بدانیم؟

زمان مطالعه ۳ دقیقه

ممکن است که تا قبل از خواندن این مقاله به مصرف میوه جات و سبزیجات منجمد به روش انجماد سریع یا IQF فکر نکرده باشید،  لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا  فواید استفاده از میوه جات و سبزیجات منجمد نوبر سبز را در مقایسه با سبزیجات و میوه جات تازه بررسی کنیم.

سبزیجات و میوه جات منجمد (IQF) نوبر سبز مملو از ویتامین ها و مواد مغذی هستند.

محصولات منجمد نوبر سبز در واقع انتخاب خیلی خوب و جایگزین مناسبی برای محصول تازه هستند زیرا انجماد به روش آی کیو اف (IQF)  مزیت بزرگی دارد:

در روش انجماد سریع یا IQF، چنانچه محصول اولیه و با کیفیت بلافاصله پس از برداشت به کارخانه برسد، با استفاده از روش انجماد سریع، تنها طی چند دقیقه در دمای خیلی پایین منجمد می شود و به همین علت اکثر ویتامین ها و مواد مغذی آن حفظ می شود. سبزیجات و میوه جات منجمد شده به این روش علاوه بر اینکه  رنگ، عطر، طعم و ویتامین های بیشتری نسبت به محصول تازه دارند، میزان ویتامین و ملاح بیشتری نیز نسبت به میوه و سبزی های تازه که در فروشگاه ها موجود هستند، دارند. همچنین این محصولات به علت انجماد در دمای بسیار پایین فاقد هرگونه باکتری و میکرو اورگانیسم هستند که این عامل مانع از استفاده از هرگونه ماده نگه دارنده نیز در محصولات می شود.

طبق نظر متخصصین تغذیه سبزیجات و میوه جات از لحظه ای که از مزرعه برداشت می شوند شروع به از دست دادن ویتامین ها و مواد مغذی خود می کنند، اغلب اوقات میوه ها و سبزیجاتی که ما به صورت تازه خریداری میکنیم، هفته ها قبل از مزرعه برداشت شده اند، معمولا میوه و سبزی ها بعد از برداشت و بسته بندی، بارگیری شده و به انبار ها در شهرها یا بعضا کشورهای دیگر منتقل می شوند و سپس از انبار به مراکز پخش و بازار عرضه می شوند، محصولات تازه روز ها در فروشگاه باقی میمانند تا خریداری شوند. با گذشت زمان از لحظه برداشت تا زمان رسیدن میوه و سبزی به دست مصرف کننده، حجم بسیاری از مواد مغذی، املاح و ویتامین های موجود در سبزیجات و میوه جات از بین می رود.

تاثیر این روند در محصولات کشاورزی فصلی که زود تر به صورت نارس برداشت می شوند، از مزرعه به انبار یا سردخانه حمل می شوند و با تاخیر زمانی زیادی به بازار فروش عرضه می شوند بسیار بیشتر است میتوان انتظار داشت وقتی که این محصولات تازه به دست مصرف کننده نهایی می رسند خواص و ویتامین های بسیار اندکی داشته باشند.

بنا بر تحقیقات متخصصین تغذیه داخلی و خارجی، میوه جات و سبزیجات تا لحظه ای که برای مصرف به دست ما میرسند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواص خود را تنها به دلیل گذر زمان از دست داده اند.

متقابلا سبزیجات و میوه جات منجمد به روش انجماد سریع نوبر سبز با دقت و نظارت کامل و روش های نوین کشاورزی تولید می شوند، این محصولات بعد از رسیده شدن کامل، دست چین شده در کارخانه هایی که در نزدیکی مزارع ساخته شده اند تنها پس از چند ساعت بعد از برداشت طی روش های نوین شستشو و ضدعفونی شده و سایر فرآیند ها، منجمد شده و بسته بندی می شوند. انجماد سریع (IQF) زمان را متوقف می کند تا مصرف کننده نهایی در تمامی فصول به انواع سبزیجات و میوه جات بدون مواد نگه دارنده و با بهترین کیفیت دسترسی داشته باشد.

محصولات منجمد نوبر سبز باعث ساده تر و کوتاه تر شدن زمان آشپزی در آشپزخانه و جلوگیری از هدر رفتن انرژی می شوند. فقط کافی است که پاکت بسته بندی را باز کنید و از مواد درجه یک و باکیفیت نوبر سبز در طبخ انواع غذا ها استفاده کنید. هر مقدار از محصول که مورد نیاز است بردارید و بقیه محصول را جهت استفاده مجدد داخل فریزر قرار دهید.

مزایای دیگر انتخاب میوه جات و سبزیجات منجمد به روش انجماد سریع:

  • محصول کاملا شسته، ضدعفونی و خرد شده است
  •  آماده مصرف
  • قیمت پایدار
  • تاریخ مصرف طولانی از ۱۸ ماه تا ۳ سال (بدون هیچ گونه نگهدارنده) (البته در دمای ۱۸-)
  • بیشترین میزان نگهداری از ویتامین ها و مواد مغذی (حتی بیشتر از محصول تازه)
  • بدون دور ریز و ضایعات
  • در تمام طول سال در دسترس
  • ۱ کیلوگرم سبزیجات و میوه جات منجمد = ۱ کیلو گرم محصول نهایی در بشقاب شما (بدون دور ریز و کاملا به صرفه)

روش استفاده از محصولات منجمد نوبر سبز:

روش استفاده از سبزیجات منجمد نوبر سبز: سبزیجات منجمد به روش انجماد سریع (IQF) نیازی به یخ زدایی پس از خروج از فریزر ندارند و بهتر است که مستقیما بلافاصله در طبخ غذاها استفاده شوند، این مساله باعث حفظ بهتر بافت سبزیجات و ویتامین های آن ها می شود. (دستور پخت انواع خوراک)

روش استفاده از میوه جات منجمد نوبر سبز : بهتر است میوه جات منجمد را پس از خروج از فریزر برای مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق یا ۹۰ دقیقه در دمای یخچال قرار دهید تا اندکی یخ زدایی شوند و به حالت نیمه منجمد تبدیل شوند، حال می توانید از این میوه جات در تهیه انواع اسموتی، شیک، مربا، مارمالاد، تارت، کوکتل ها و … استفاده کنید، همچنین میتوانید از میوه جات منجمد نوبر سبز به عنوان یک دسر سرد به همراه کمی خامه یا بستنی لذت ببرید. (دستور تهیه انواع دسر و اسموتی)