خانه » اخبار و رویدادها » سوالات متداول

سوالات متداول

آیا برای نگهداری طولانی از میوه جات و سبزیجات منجمد نیاز است که به آنها مواد نگهدارنده زده شود؟

پاسخ: خیراز سوالات متداول که پرسیده میشود همین مورد است، سبزیجات و میوه جات منجمد نیازی به مواد نگهدارنده ندارند. فرایندی در تولید به نام بلنچینگ (Blanching) یعنی گرم کردن مواد غذایی (این فرایند پختن نیست) باعث از بین رفتن آنزیم های تخریب کننده بافت و رنگ مواد غذایی می شود. و سپس انجماد سریع باعث حفظ سبزیجات و میوه جات برای مدت طولانی می شود.

آیا به سبزیجات و میوه جات برای زیبایی بیشتر رنگ اضافه می شود؟

پاسخ : خیر، در بعضی از محصولات صرفا فرایند بلنچینگ انجام می شود که باعث تثبیت رنگ طبیعی خود محصول شده و رنگ زیبا محصولات صرفا رنگ واقعی خود محصول است. که به دلیل انجماد سریع به بهترین شکل حفظ شده است

آیا منجمد کردن سبزیجات و میوه جات تازه در فریزر های خانگی به کیفیت آن ها آسیب میزند؟

پاسخ: بله از سوالات متداول دیگر که پرسیده میشود همین مورد است. زیرا دما در فریزر های خانگی به صورت میانگین ۱۸- درجه است. و این دما صرفا برای نگهداری از میوه جات و سبزیجات منجمد شده مناسب است. و نه برای این که سبزیجات و میوه جات را از حالت تازه به منجمد تبدیل کند.

برای منجمد کردن سبزیجات یا میوه جات در فریزر های خانگی به زمانی حدودا معادل ۲۴ ساعت نیاز است. که این فرایند طولانی باعث تشکیل بلور های یخ از آب میان بافتی میوه جات و سبزیجات میشود. این بلورهای یخ به بافت سلولی گیاهان آسیب زده و باعث می شود. پس از یخ زدایی مقدار زیادی از آب میان بافتی و به همراه آن خواص و ویتامین های میوه جات و سبزیجات خارج شود و آسیب بسیار زیادی به کیفیت نهایی محصول وارد شود.

این در حالی است که روش انجماد سریع به یاری تکنولوژی بالای صنعتی انجماد تنها طی چند دقیقه و بسیار سریع انجام می شود. عملا فرصتی برای تشکیل بلور های یخ در سلول ها به وجود نمی آید و آسیب بسیار ناچیزی به سلول ها وارد می شود.

تفاوت انجماد به روش IQF  و فریزرهای خانگی چیست؟

پاسخ: درجه سرمایش یک فریزر خانگی به طور متوسط ۱۸ درجه سانتی گراد است. این درجه فقط برای حفظ میوه ها و سبزیجات یخ زده مناسب است نه برای تبدیل محصولات از حالت تازه به یخ زده. معمولا ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا فرآیند یخ زدن در فریزر های خانگی انجام شود. و این زمان طولانی باعث تشکیل بلورهای یخ ایجاد شده و این امر به سلول های بافتی آسیب می رساند.

در حالی که در روش IQF به کمک فناوری فریزر صنعتی پیشرفته فقط در چند دقیقه و خیلی سریع انجماد صورت میگیرد و بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی در این فرآیند حفظ میشود.

اگر از سبزیجات و میوه جات تازه استفاده کنیم چقدر از آن تبدیل به ضایعات و دور ریز می شود؟

پاسخ: اگر شما ۱ کیلو گرم سبزی یا میوه منجمد به روش انجماد سریع یا (IQF) تهیه کنید. دقیقا تا آخرین ذره آن قابل مصرف است و هیچگونه دور ریزی ندارد.

اگر شما سبزیجات و میوه جات تازه خریداری کنید علاوه بر این که قسمت های زائد نظیر ریشه، بعضی از ساقه ها ، پوسته و … را از دست می دهید. همواره مقداری از سبزیجات و میوه جات نیز به دلایل مختلف در آشپزخانه های ما باقی میماند. و در اثر زمان خراب و تبدیل به ضایعات می شود، در حالی که ما هزینه آن را پرداخت کرده ایم.

نمودار زیر حاصل یک تحقیق جامع در یکی از کشور های اروپایی است که سوالات متداول را بیان می کند چقدر از سبزیجات و میوه جات تازه ای که میخریم تبدیل به ضایعات و دور ریز می شود. خرید سبزیجات و میوه جات منجمد انتخابی کاملا اقتصادی و بصرفه است

frozen vs fresh