خانه » اخبار و رویدادها » گیاه خواری و کیفیت زندگی انسان

گیاه خواری و کیفیت زندگی انسان

گیاه خواری

سلامت بدن انسان، رابطه‌ی مستقیم با کیفیت زندگی آن دارد؛ بسیار انسان‌ها هستند، از زمان تولد دچار مشکلات مادر زادی نیز می‌باشند. میتوان با رعایت یک سری نکات حتی با وجود این مشکلات سلامت بدن خود را حفظ کنند وکیفیت زندگی خود را بالا ببرند. یکی از این روش‌های داشتن رژیم غذایی، یا تغیر سبک زندگی به گیاه خواری است. در دنیا، گیاهخواران فراوانی وجود دارند،  که به سبب گیاهخوار بودن، سلامت بدن خود را حفظ کرده، ودارای مزیایی چون پوست شفاف، تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن، طول عمر و … می‌شود.

گیاهخواری از زمان پیدایش بشر منبع تامین انرژی انسان‌های اولیه بوده است؛ انسان‌های اولیه خوراکشان همانند حیوان‌ها دان میوه‌ها و گیاهان بوده است. با مروری بر تاریخ نیز متوجه‌ی این موضوع می‌شویم که در مصر باستان، مصریان حیوانات را مقدس می‌دانستند و بر همین مبنا  از خوردن گوشت حیوانات پرهیز می‌کردند؛ همینطور در تاریخ پارسیان آمده است، تغذیه زرتشت، شیر و گیاهان بوده است.

گیاه خواری و تاریخ

هندو‌های برهمایی یا بودایی نیز گوشت حیوانات را استفاده نمی کردند، زیرا در مذهبشان این قدغن بوده است. اما جدا از حفظ مذهب و عقیده،  افرادی بودند که برای سلامت بدن خود و کیفیت بالای زندگی و مفید بودن، گیاهخواری می‌کردند . با مرور بر تاریخ ، شاهد مرسوم بودن گیاهخواری در زندگی مردمان گذشته، مثل: افلاطون، سقراط، لئوناردو داوینچی، تولستوی، بودا، فیثاغورس، توماس ادیسون، ابوعلی سینا و….  می‌شویم.

گیاهخواران، از یک نوع رژیم غذایی، پیروی نمی‌کنند، بلکه از یک سبک زندگی پیروی می‌کنند. ، که باعث بالا بردن کیفیت زندگی خود نیز می‌شوند. گیاهخوارن به دوگونه‌ تقسیم می‌شوند: گیاهخوارانی که هیچگون از محصولات حیوانی (شیر، ماست، تخم مرغ، عسل و..) مصرف نمی کنند و دسته‌ی دیگر آن‌هایی که فقط گوشت‎‌های حیوانی مصرف می کنند.اکثرا بر این تصور هستند که گیاهخواران تنوع غذایی محدودی دارند، در حالی که به این شکل نیست و گیاهخوارن تنوع غذایی زیادی نیز برخوردار می‌باشند .

جذب ویتامین ها در گیاه خواری

همیشه این سوال پیش میاد که در سبک زندگی گیاه خواری ، میزان پروتئین و کلسیوم بدن خود را چگونه تامین می کنند؟ در مواد غذایی که گیاهخواران مصرف می‌کنند. همانند آجیل‌ها،سبزیجات، و.. مقدار قابل توجه‌ای پروتئین و کلسیوم وجود دارد که منبع مناسبی برای جذب این ویتامین هاست.

از سری نگرانی گیاهخوارن در دسترس نبودن سبزیجاتی نظیر: نخود، لوبیا، و میوه‌هایی که دارای ارزش غذایی بالا هستند در تموم فصول می‌باشد. این موضوع نیز با استفاده از محصولات منجمد به خصوص محصولات منجمد نوبرسبز حل شده است.

محصولات نوبر سبزی شامل تمام سبزیجات برگی، غیربرگی، میوها و محصولات سرخ شده‌ی کبابی می‌باشد؛ که بدون هیچ مواد نگهدارنده‌ای ، با حفظ تموم ویتامین ها و مواد مغذی در تموم فصول در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

ذرت
ذرت

از سری انوع غذاهایی که می‌شود برای گیاهخواران درست کرد،انواع پوره‌ها، آش‌ها، خورشت‌ها البته بدون هیچ گونه محصول حیوانی است.

با توجه به اطلاعت به دست آمده از گیاه خواری ، گیاهخواران از کیفیت زندگی بیشتری نسبت به افرادی دیگر که محصولات حیوانی مصرف می کنند دارند، زیرا از نظر بدنی کم‌تر به مشکل اضافه وزن برخورد می‌کنند.

شاخص کلسترول خون آنها کم‌تر است، عمر طولانی تری دارند و خطر گسترش سرطان در بدن آنها نیز کم‌تر از افرادی هست که محصولات گوشتی مصرف می‌کنند.گیاه خواری از گذشته‌ی دور تا به امروز مرسوم بوده که باعث فواید زیادی برای بدن نیز می‌باشد.

یکی دیگر از مزایای بزرگ گیاه خواری حفظ محیط زیست نیز می‌باشد، چه بسا بسیاری از افراد گیاه خواری را برای محافظت از حیوانات انتخاب می‌کنند. با گیاه خواری می‌توان هم کیفیت زندگی خود را بالا برده هم در حفظ محیط زیست نقشی اساسی داشته باشیم.

corn
ذرت دان