خانه » اخبار و رویدادها » روش انجماد سریع (IQF) چیست؟

روش انجماد سریع (IQF) چیست؟

کلمه IQF مخفف عبارت Individual quick freezing به معنی انجماد سریع جدا از هم است. این تکنولوژی  محصولات را طوری نگهداری می کند که کیفیت آن ها کم ترین تفاوت را با نوع تازه آن داشته باشد. انجماد یکی از راهکارهای حفظ و نگه داری  مواد غذایی است که از گذشته توسط بشر انجام می گرفته است.  اسکیموها از یخچال های طبیعی در قطب برای نگه داری شکار خود استفاده می کردند، با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مکانیکی تولید سرما با استفاده از آمونیاک شکل گرفت و در قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار در امریکا آقای کلرنس بردسی (clerence birdseye) توانست اولین نمونه مواد منجمد قابل مصرف را عرضه کند.

انجماد محصولات به صورت سریع و مجزا از هم، یکی از روش های نوین انجماد در ایران است که امروزه جایگاه مهمی را در صنایع غذایی کشور به خود اختصاص داده است.

iqfberry

در تکنولوژی  (IQF)،  میوه جات و سبزیجات در دمای ۴۰- درجه سانتی گراد و با گذر از تونل انجاد سریع، در شرایط بی وزنی (حالت معلق بودن) طی مدت چند دقیقه منجمد می شوند، سرعت بالای انجماد باعث می شود آب میان بافتی بین سلول های گیاهی فرصت لازم را برای تشکیل بلورهای یخ نداشته باشد، در نتیجه آسیب بسیار کمتری به بافت و سلول های گیاهی وارد می شود و این مساله باعث حفظ کیفیت، تازگی، عطر، طعم، خواص و ویتامین های مواد غذایی فریز شده می شود. شرایط بی وزنی هم باعث می شود که سبزیجات و میوه جات به صورت مجزا از هم و به صورت تک به تک منجمد شوند. همچنین به علت عدم وجود هرگونه  باکتری و میکروارگانیزم در محصولات، هیچ  مواد نگهدارنده ای به تولیدات شرکت نوبر سبز اضافه نمی شود.

انجماد میوه و سبزی ها در تونل انجماد به دو روش انجام می پذیرد:

  • گذر هوای سرد از کنار محصول
  • غرق کردن محصولات در نیتروژن مایع با دمایی بسیار پایین

محصولاتی که می توان با روش IQF منجمد کرد عبارتند از:

۱- میوه ها شامل توت فرنگی، آلبالو، انبه، تمشک، کیوی، گلابی و…

۲- سبزیجاتی غیر برگی مانند باقلا سبز، لوبیا سبز، نخود فرنگی، بامیه، ذرت، پیاز، کدو، کرفس، هویج، لبو، سیر، فلفل دلمه ای و…

۳- سبزیجات برگی شکل مانند انواع سبزیجات مخلوط (قرمه، دلمه، پلو و…)، جعفری، نعناع، ترخون، مرزه، جعفری، ریحان و…

۴- انواع سیب زمینی نیمه آماده

۵- محصولات کبابی و سرخ شده مانند پیاز سرخ شده، بادمجان کبابی، سبزیجات سرخ شده و…